Utbildning

Så här kommer Du igång

• En av de första saker som Du behöver göra är att ansöka om ett körkortstillstånd hos Transportstyrelsen.
  • Om Du vill övningsköra med en trafiklärare är Du välkommen att skriva in Dig hos oss på Körkoncept Trafikskola. I samband med inskrivning får du även all praktisk information Du behöver. Du skriver in Dig genom att besöka oss, ringa oss eller mejla till oss. Så här kommer Du i kontakt med oss.

Körkortsutbildning består av två delar som ska gå hand i hand, nämligen teori och praktik. Vi hjälper Dig med båda delar om Du så önskar.

Strategiskt läge

Körkoncept Trafikskola ligger strategiskt placerad med närhet till lugna övningsområden kring Örgryte. För Dig som behöver öva i mer intensiv trafik har vi centrum ett stenkast från trafikskolan. Vi når även motorvägar på ett kick och tar oss snabbt och smidigt till landsvägar kring Delsjön, Mölnlycke och Landvetter.

Den teoretiska utbildningen

I appen Körkortsboken finns allt Du behöver för att kunna bli en trafiksäker och miljömedveten förare. Du kan till fördel välja att plugga teori de tider som passar Dig vart Du än befinner Dig med appen Körkortsboken.

• Vi varvar fakta och teori med bilder och illustrationer för att Du enkelt ska se och förstå det Du läser. Du kan också välja själv hur Du vill plugga – genom att läsa, öva eller svara på frågor.
  • Till varje kapitel finns det olika övningar, filmer och frågor där Du kan välja fritt vilken del du vill börja med. Allt eftersom Du förvärvar ny kunskap så kan Du följa Din utveckling under delen ”framsteg”.
  • I appen kan Du också sätta ihop egna test av de delar Du vill testa Dig på, eller låta systemet slumpa frågor för att likna Trafikverkets Kunskapsprov.

Appen och dess innehåll är framtagen och kvalitetssäkrad av STR Service AB för att Du ska vara säker på att lära Dig ”allt”.

Den digitala teorin som Du studerar kan även Din trafiklärare med fördel följa och ta del av via elevcentralen och därigenom se hur långt Du kommit i teorin.

Du köper appen Körkortsboken här

Individuell teori

Vi erbjuder dessutom individuell teori, till samma kostnad som en körlektion. Detta innebär att Du har en privat teorilektion med trafikläraren på trafikskolan. Du väljer själv vilka delar Du vill ha hjälp med i körkortsteorin. Trafikläraren avsätter då lektionstid från sitt ordinarie schema.

Den praktiska utbildningen

Den praktiska utbildningen äger rum i våra övningsbilar.

I början av varje körlektion börjar Du och Din trafiklärare att prata om vad Ni övade på förra körlektionen, vad Ni har planerat att göra under dagens körlektion samt går igenom eventuell uppgift som Du fått i uppgift att genomföra för att förbereda Dig inför dagens körlektion. Trafikläraren visar Dig vid varje körlektion vilket moment Du befinner Dig på samt går igenom mål och syfte med dagens körlektion. När Du efter genomförd körlektion loggar in på elevcentralen ser Du Ditt digitala utbildningskort och kan då klart och tydligt se vilka moment som är godkända, påbörjade, icke påbörjade samt trafiklärarens kommentarer. På så sätt har Du alltid stenkoll på hur långt Du kommit i utbildningen.

Det är viktigt att Du alltid har med giltig legitimation under Dina körlektioner.

Körkort för manuellt växlad bil är fortfarande populärast!

62% av alla körprov hos Trafikverket sker i manuellt växlade bilar.

Kostnadseffektiv utbildning

För att teori och praktik ska gå hand i hand får Du alltid information av Din trafiklärare hur Du ska förbereda Dig teoretisk inför nästa körlektion. För Dig som mängdtränar privat är Din trafikläraren alltid tydlig med vad och hur Du ska öva vidare praktiskt med Din handledare. Vi rekommenderar att Din handledare åker med under vissa körlektioner för att se hur Ni ska öva vidare privat, givetvis under förutsättning att Du som elev känner att det är okej.

Riskutbildning

Du måste genomföra de obligatoriska riskutbildningarna innan du gör kunskaps- och körprovet för behörighet B hos Trafikverket. Riskutbildningarna består av två delar:

• Del 1 handlar om alkohol och droger, trötthet i trafiken och andra riskfyllda beteenden och är teoretisk. Denna utbildning kan Du med fördel genomföra tidigt i Din utbildning.
  • Del 2 handlar bland annat om hastighet, säkerhet och körning vid olika väg- och väderförhållanden. Halkbana ingår i den här delen och är praktisk. Din trafiklärare hjälper Dig att tala om när Du innehar rätt nivå i körningen för att kunna genomföra denna utbildning.

Riskutbildningen gäller till den dag du tar ditt körkort eller i högst fem år.

Uppkörning

Kunskapsprov – För att få genomföra körprovet behöver Du först ha genomfört ett godkänt kunskapsprov hos Trafikverket. Under kunskapsprovet ska Du visa att Du har de kunskaper som behövs för att vara en trafiksäker och miljömedveten förare. Kunskapsprovet mäter Dina kunskaper inom fem områden: fordonskännedom och manövrering, miljö, trafiksäkerhet, trafikregler, personliga förutsättningar.

Körprov – När Du genomför Ditt körprov på Trafikverket ska Du kunna visa att Du självständigt kan tillämpa Dina kunskaper i praktiken. De kompetensområden som bedöms är: fordonskännedom, manövrering, miljö och sparsam körning, trafikregler, trafiksäkerhet och beteende. Mer information om uppkörning finns hos Trafikverket.

Övningsbilar

Våra övningsbilar är modellerna A-klass och B-klass från Mercedes Benz.

Körkoncept-Trafikskola Körkoncept-Trafikskola